5 лист. 2020 р.

МЕТОДИЧНИЙ ЛИСТ від 5 листопада 2020 року

 

25 жовтня 2020 року в Україні відбулись чергові вибори до обласних рад та перші вибори до районних, сільських, селищних, міських рад. І хоча ще не всім головам, депутатам відповідних рівнів органів місцевого самоврядування територіальні виборчі комісії виголосили про їхнє обрання, чомусь бібліотечна спільнота вже в турбулентності. Тож, дозвольте, колеги, нагадати, що дорожня карта любих суспільних чи організаційних змін будується на вже прийнятій законодавчій базі.

Для початку, ознайомтесь зі статтею «Перші кроки для нових громад після місцевих виборів», а також з матеріалами експертів Програми «U-LEAD з Європою» / Режим доступу: https://decentralization.gov.ua/news/12912

Одне із основних завдань у об’єднаних громад – необхідність забезпечити доступність та якість публічних послуг. Враховуючи, що держава гарантує надання безоплатних послуг населенню закладами культури державної та комунальної форм власності, перед органами місцевого самоврядування громад постають завдання дотриматись відповідних соціальних норм і нормативів. Тож, при формуванні базової мережі бібліотек та їх функціонуванні в територіальній громаді враховується ОБОВ’ЯЗКОВО і НЕУХИЛЬНО Постанова Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 року

№ 72 «Про затвердження Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні»/ Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/72-2019-%D0%BF#Text

До речі, нагадаємо про ще одну Постанову Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 984 «Про затвердження Порядку формування базової мережі закладів культури»/Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984-2012-%D0%BF/paran9#n9

Реалізації прав громадян на бібліотечне обслуговування, забезпечення загальної доступності до інформації та культурних цінностей сприятиме дотримання Законів України «Про культуру» / Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text

«Про бібліотеки і бібліотечну справу» / Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/32/95-%D0%B2%D1%80#Text

Варто НАГОЛОСИТИ про чинність  та дотримання органами місцевого самоврядування ст. 22 Закону України «Про культуру» та ст. 15 «Про бібліотеки і бібліотечну справу» щодо погодженням із центральним органом виконавчої влади (Міністерством культури та інформаційної політики України) доцільності реорганізації та ліквідації бібліотеки.

Не втратили своєї актуальності для використання і «МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ОРГАНІЗАЦІЇ МЕРЕЖІ ПУБЛІЧНИХ БІБЛІОТЕК В ОБ'ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ» Міністерства культури України / Режим доступу:

http://mincult.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=245204350

Особливо уважно РЕКОМЕНДУЄТЬСЯ ознайомитися з новелою «IV. Гарантії працівникам у випадку проведення реорганізації ЦБС, інших публічних бібліотек» даного документу.

Корисним буде перегляд відеоконсультації Інни Святної, радниці із місцевих фінансів та управління ULEAD Вінницького регіонального офісу, де детально та зрозуміло роз’яснюється питання щодо фінансування закладів культури громади після перших виборів, їх підпорядкованості та структуризації. /Режим доступу:

https://www.facebook.com/hashtag/%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F

19 серпня 2020 року Кабінет Міністрів прийняв розпорядження про затвердження концепції реформи фінансування системи забезпечення населення культурними послугами, розроблене Міністерством культури та інформаційної політики.

Документ визначає керівні принципи, шляхи, завдання і строки формування та реалізації державної політики, спрямованої на створення нового та ефективного механізму фінансування сфери культури. Так, основними завданнями реформи є:

·             формування моделей фінансування культурних послуг, які надаються державними і комунальними закладами культури;

·             оновлення системи оплати праці працівників сфери культури;

·             створення можливостей для розвитку соціокультурної інфраструктури на регіональному та місцевому рівнях;

·             впровадження проектного підходу для формування конкурентних ринків культурних послуг;

·             впровадження механізму державно-приватного партнерства для реалізації інвестиційних проектів у сфері культури;

·             поширення застосування інших інструментів фінансування сфери культури.

Строк реалізації концепції - 2020-2025 роки. /Режим доступу:

https://mkip.gov.ua/files/pdf/%D0%9F%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B3%D0%B8.pdf

Також варто використовувати інформаційно-комунікативну платформу «Публічна бібліотека об’єднаної територіальної громади» Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого, контент якої має практичну цінність для бібліотек об’єднаних територіальних громад. Заходьте за посиланням  http://oth.nplu.org/

І на завершення. За словами бельгійського письменника, підприємця, мислителя, документаліста, бібліографа, юриста і борця за мир, одного з тих, кого вважають батьками-засновниками теорії інформатики Поля Отле, бібліотека є «могутнім фактором розумового і морального розвитку нації».

 

Підготувала

зав. науково-методичного відділу

Тетяна Марченко

1 коментар: