14 квіт. 2020 р.

Коротенько, але стане в пригоді!

Реформи, пов’язані з децентралізацією, є певним викликом для багатьох бібліотек і бібліотечного персоналу області, адже змінюються умови підпорядкування, порушується стала мережева взаємодія бібліотек у районах. 

Фахівцями ВОУНБ ім. К. А. Тімірязєва неоднаразово надавались консультації та надсилалися методичні рекомендації щодо дотримання чинного законодавство України при формуванні мережі бібліотечних закладів, як до керівництва ОТГ так і до бібліотек області. А саме, про дотримання Законів України «Про культуру», «Про бібліотеки і бібліотечну справу», Постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 р. № 72 «Про затвердження Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні», а також «Методичних рекомендацій з організації мережі публічних бібліотек в об’єднаних територіальних громадах» Міністерства культури України та рекомендацій Національної бібліотеки ім. Ярослава Мудрого і методичного центру ОУНБ щодо створення в ОТГ моделі мережевої взаємодії – комунальний заклад Публічна бібліотека з головною бібліотекою та відокремленими структурними підрозділами (бібліотеки-філії, бібліотечні пункти та пересувні бібліотеки (бібліобус).

Виходячи з фінансової спроможності, органи місцевого самоврядування 

об єднаних територіальних громад мережу бібліотечних закладів формують самостійно. І за роки реалізації реформи мережа бібліотек в ОТГ Вінницької області зазнала кількісних змін, зменшилась на 6 закладів. Зокрема, у Вороновицькій та Немирівській ОТГ перестали функціонувати центральна районна бібліотека для дітей, Ситковецькій та Брацлавській – селищні для дітей . Відповідно вони отримали статуси відділів. У Гніванській ОТГ в одне приміщення перемістили дві бібліотеки і вона отримала назву Гніванська міська бібліотека для дорослих і дітей. У Жданівській ОТГ Дібрівську бібліотеку реорганізовано у бібліотечний пункт.

У відповідності до статистичних даних на 01.01. 2020 р. 146 загальнодоступних бібліотек Вінницької області (16% від загальної кількості) мають статус бібліотека ОТГ. Поряд з цим, необхідно констатувати, що згідно пункту 3. Постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 р. № 72 «Про затвердження Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні» - публічні бібліотеки повинні бути доступні для населення не менше 40 годин на тиждень, натомість, лише 58 % книгозбірень ОТГ Вінниччини відповідають даній нормі. На неповний робочий день працює 40% бібліотечного персоналу в ОТГ і як правило у сільській місцевості. Середня заробітна плата по бібліотечній галузі загальнодоступних бібліотек у 2019 році склала 5671 грн, по селу – 4875 грн. 

Пунктом 8, вище вказаної Постанови Кабінету Міністрів України визначено, що «у публічних бібліотеках організовуються пункти доступу населення до Інтернету». У Вінницькій області лише 72 публічних бібліотеки, а це 49 відсотків від загальної кількості бібліотек в ОТГ мають комп ютерне обладнання з доступом до мережі інтернет. І тільки публічна бібліотека Барської ОТГ оснащена комп’ютерною технікою, пристосованим до потреб сліпих.

У пункті 11 Державного нормативу вказано, що фонди публічних бібліотек, повинні щороку оновлюватися не менше ніж на 5 відсотків, у 2019 році даний стандарт у книгозбірнях ОТГ склав 1,7 відсотка. Окрім того, згідно цього ж пункту закупівля книжкових видань має складати не менше 250 примірників на 1000 осіб зони обслуговування публічної бібліотеки, середній показник 2019 року по бібліотеках ОТГ -46 книжкових видань на 1000 осіб. Варто констатувати, що не у всіх ОТГ дотримується і стандарт передплати періодичних видань для бібліотек «не менше 15-20 найменувань газет та журналів» і як правило від цього потерпають бібліотеки у сільській місцевості.

І щодо пункту 13 - відповідно до будівельних норм, стандартів і правил для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп, лише 33 відсотки будівель та приміщень публічних бібліотек в ОТГ обладнані пандусами.

Ми, бібліотечна спільнота області, розуміємо, що позиція керівництва територіальних громад, витікає з того, що всі рішення в об’єднаних територіальних громадах мають базуватися на основах економічної доцільності та соціального ефекту. Ми знаємо, що керівництво територіальних громад погоджуються з тим, що бібліотеки повинні бути складовою частиною громади, як центр задоволення потреб громадян у публічній інформації, як інформаційний посередник між владою та громадою, як центр формування інформаційних мотивів для громади, як соціокультурний центр і т.д. Ми впевнені, що бібліотеки і бібліотекарі – це перші помічники для керівництва об’єднаних територіальних громад, вони можуть підказати, де знайти інформацію, допомогти в організації і проведенні заходів і свят.

Звичайно, фінансові можливості місцевих бюджетів надто різні. Тому, виходячи з можливостей місцевого бюджету мережу бібліотечних закладів та забезпечення якісної матеріально- технічної бази кожна громада формує сама. Але при відповідному матеріально-технічному забезпеченні бібліотек та ініціативності й креативності самих бібліотечних працівників, бібліотеки ОТГ перейдуть від роботи у форматі «книгосховища» до формату «інформаційно-культурного центру» і стануть важливою складовою інфраструктури громади. Тож, при формуванні мережі та бюджетів бібліотек в ОТГ варто дотримуватись Постанови Кабінету Міністрів України від 6 лютого 2019 р. № 72 «Про затвердження Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні» та пам’ятати, що на сьогодні ліквідувати бібліотеку можна лише за умови дотримання пункту 3 статті 22 Закону України «Про культуру» та статті 15 Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу». 

Немає коментарів:

Дописати коментар